onsdag den 18. september 2013

BLOMMEMARMELADE


Min farmors kæreste, Jens, har et blommetræ, der kaster de lækreste, smukkeste blommer af sig, og det er her på andet år næsten blevet en tradition, at jeg får en ordentlig pose også skal der blandt andet laves marmelade.

Opskriften er som følger:

1,5 kg udstenede blommer
600 g sukker
Saften fra en halv citron eller en hel lime
2 vaniliestænger
1 dl vand
15 g melantin

Jeg startede med at skylle og udstene blommerne. Herefter skar jeg dem i tern og kom dem i gryden med vand, kornene fra vaniliestængerne, vaniliestængerne, sukkeret og citronsaften. Når blommerne og de øvrige ingredienser er kogt sammen - når jeg laver en portion af denne størrelse tager det som regel 15 minutters tid - tilsættes melatin, det koges igen op kort også tages gryden af blusset og hældes på skoldede glas. Af denne portion får jeg cirka 15-20 dl marmelade og 4 store glas marmelade.

Jeg har desuden frosset et kilo udstenede blommer ned, og til Jens' fødselsdag skal der bages blommetærte, som du garanteret også får at se her. På gensyn til flere blommer!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar